8 Ekim 2011 Cumartesi

salvador



Salvador Domingo Felipe Jacinto Dali Domenech, delinin teki afedersin. ortalığı yıktı Dali ve Galası diye diye. yukarıdaki güzide resimde de koskoca abraham lincoln ün suratına yine galanın poposunu yerleştirdi. Gala kim peki? neden takmış bu adam bu kadına?
bir de picasso bütün dünyayla yatıp üremekle mesgulken dali neden tek eşliliği seçti ki?
kendisi katalan, hatta renk seçimlerinden dolayı arap kokenli olduğu iddia edilir.
özetle viva barca bir insan yani, ben doğduktan 7 yıl sonra öldü. tanışmaya fırsatım olmadı maalesef. aslında pek maalesef sayılmaz 7 yaşında tanışsaydım veya resimlerinden birini görseydim mesela narcissusun metamorfozunu, şu anki halimi mumla arardın, zira adamın resimleri ruh deşer. bir gariptir. (metamorphosis of narcissus için bkz: http://dali.urvas.lt/forviewing/pic29.jpg )
baba psikopat, anne kanserden ölür baba teyzeyle evlenir. bir de ağabeyi vardır bunun dali anne rahmine düştüğü gün ölmüştür. (anne baba hasta çocukları varken nasıl sevişebilmişler bu bir muamma). onun ruhu bizimkine geçti sanmışlardır. böylesine psikopat bir ortamda büyümüştür yavrucak.
gençliğinde komünizme merak saldıysa da sonradan lüks ve debdebeli yaşam ağır basmış ve materyalizmin dibine vurmuştur kendisi, faşistleri desteklediydi en son, bunun içindir ki dönek olarak tabir edilir, bazı çevrelerce de pek sevilmez. 
miro olsun picasso olsun dirsek teması kurmayı bildi, freud ile bile takıldı bir dönem. dönemin önemli fırça virtüozleriyle ve bilinçaltının yarı tanrısı freud ile gençlik dönemi, bence müthiş,  de eluardın karısını ayartmayaydı iyiydi.
gala eluardın karısıdır. adı da gala mala değildir, helena dubrişvka mubrivşka gibi bişeydir hatırlamıyorum. bi seye de benzemez bu gala dur fotografını koyayım. bkz:https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjW-ObLT0BgDkWHA6q_dthHbxQ9ak2RhAibGLxXxabK3_iiS2ujJD3EuBWotDQpPtsqWhJGaVWXTsSg6-b16xh5ULHNolC77gOMFA93keDlXBps_wEmSQ6lJl4_QXmoDWN1WdNo2XLFz4I/s1600/20110123214422-retrato-gala-salvador-dali.jpg
işte bütün bu kıyamet bu kadın yüzünden kopar, sürrealist bir ressam diğer bir sürrealist ressamın karısını kapar. 
ve dali bu kadını alır bütün resimlerine ya bi kolunu ya bi bacağını bir yerlere sokuşturur.
ama nasıl bir aşk allahım, nasıl bir tutku bunların ki, ben birbirlerini öldürmediklerine şaşırıyorum, karıştır biraz dali resimlerini bana hak vereceksin. bir La persistencia de la memoria da yoktur bu kadın (belki de var ama biz göremiyoruz) ki bu tablo da salvadorun en ünlü tablosudur, tam bir başyapıttır, ortaokulda matematik kitabımı üzerinde bu resim olan bir takvim yapraği ile kaplamıştım hatırlıyorum.

neysa daha tantana yapmayacağım detaylı merak eden secret life of salvador dali yi alıp okur. 
benim derdim deli gibi kıskandığım gala dır. kadın çirkindir ama nasıl bir kadındır ki ben bu kadının şu resmine 

3,5 saat bakmışım… 
3,5 saat bu kadına baktım ben.. hayran kaldım.. kan basıncım oynadı altüst oldum.. yanında da eskizi vardı, formülle hesaplamalar, sanatın içindeki matematiğe ve zeka olmadan sanatın mümükünsüz olduğuna delalet. ah bir garip, bir güzel..
Teknik detaylar bir tarafa
ben
aşık bir adamın sıradan bir kadını aşkla bir tanrıçaya dönüştürüşüne tanık oldum.
Bir erkek bunu yapabilir, başarabilir eğer gerçek aşkla bakıyorsa kadına..
ve evrensel kriterlere göre ortalamanın altında bir kadın olan helena gala ya dönüşümünü adamda tamamlar..
gala güzeldir, çünki o dali’nindir..
oz cadısı
doğusu batısı bir

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder